Whitesunday islands

14 augustus 2015 - Airlie Beach, Australië

We worden vandaag vroeg opgehaald. 6.45 rijdt het busje voor. Een ander stel uit England met 3 kinderen stappen ook op. We rijden naar de haven om op onze boot voor vandaag te stapen. Mantaray. 54ft lang motorboot. Slippertjes uit want ze willen de boot schoon houden. We varen van Airlie beach eerst naar de hill inlet lookout om daar ook over de witte stranden van whiteheaven beach te wandelen. Onderweg krijgen we onze wetsuits uitgereikt. Die heb je nodig want hier in het water zitten de stingrays! Hele kleine kwalen van 12mm welke giftig zijn. Daarnaast zitten er ook yellyfish, een grote kwal van ca. 15cm. We leggen aan, 50 mtr voor de kust en we worden met een rubberspeed bootje naar de kast gebracht. We zetten voet aan land en lopen naar de top van het eiland om over de hagel witte stranden van whiteheaven beach te kijken. Tjee, dit is nog eens een uitzicht. Werkelijk geweldig. Contrast tussen witte zand en helder blauwe water is schitterend. We lopen naar beneden naar het strand om het zelf eens te voelen. Het zand is zo fijn, lijkt haast wel poedersuiker zo fijn. Als je eroverheen loopt zak je er ook een beetje in. Je waant je Johnny Depp in de Pirates of te Carabian. Na wat rond gelopen en in het water gestaan te hebben verlaten we dit stukje paradijs op aarde. We springen weer in het rubberspeedbootje om even later over te stappen op onze boot. Als iedereen er is vertrekken we richting Hook island om te gaan snorkelen. Onderweg krijgen we lunch. Nasi, pasta, mosselen, krab, komkommer, broodjes, etc. Ik kan helaas niet duiken want ze hebben al 1 beginner en 2 vinden ze toch wat te moeilijk. Maar water niveau is zeer laag, dus het koraal is dicht tegen het oppervlak, dus duiken zou niet veel toevoegen. We vangen nog een drijvende basketbal uit de oceaan. We zien nog een grote mantra aan het oppervlak zwemmen. Als we op de plek voor het snorkelen aan komen is het druk, dus captain zoekt een andere locatie. Als we aankomen, wordt de rubberspeedboot uitgezet en we worden naar het strandje gebracht van waaruit we het water in kunnen. Wel uitkijken voor je voeten want het koraal is vlijmscherp. 1 dame, blijkt later ook haar voet open gehaald te hebben. Het koraal is wel mooi, maar je ziet dat de mens en cyclonen hier toch veel schade aangebracht hebben . We zien nog wel veel soorten koraal en vissen, maar zo overweldigend is het nu ook weer niet. Het water is 20-25graden. Blijkt toch koud te zijn. Zo koud dat Ellen het na een kwartiertje voor gezien houdt. Lisette gaat met Elle op het speedbootje mee terug naar de boot om op te warmen. Femke en ik blijven nog langer in het water, want het is once in a lifetime. Met de gekochte onderwatercamera maken we nog wat foto's. Meerdere mensen gaan al terug vanwege de kou. Wij keren ook terug om ons op te gaan warmen. Als iedereen aan boord is keren we terug huiswaarts. Onderweg nog een lekkere gezonde hap van meloen, fruit, etc. Dan zien we nog walvissen. Er springt er zelfs eentje omhoog uit het water. Mooi voorproefje alvast voor Herveybay whalewatching, wat we nog te goed hebben. Terug in de haven nemen we afscheid van iedereen en gaan naar onze camper. We eten nog een boterham en doen wat spelletjes rummicup. Morgenvroeg vertrekken we naar de volgende plaats. We zien wel waar we stoppen

1. Marc en carla:
    14 augustus 2015
    Wauw een walvis!!!!!!!!!
    Soms vind ik snorkelen mooier dan duiken. Jullie zagen zelfs een manta.
    Mooie dag geweest.
    Groetjes Carla